طرح شکل گیری حوزه‏ی ادبی شمال شرق
عبدالحسیب شریفی عبدالحسیب شریفی

از مدتی به این طرف حرف ها و گفت‏وگوهای میان نویسندگان و شاعران برای تشکیل حوزه‏ی ادبی شمال شرق در جریان بود. شماری از نویسندگان حوزه‏ی ادبی کابل ( گلنور بهمن، مجیب مهرداد، وحید بکتاش، محمد یاسین نگاه و بکتاش روش) در سفری به ولایت تخار با اشتراک در محفل رونمایی سه کتاب از فرآورده های بستر ادبی – فرهنگی دریاچه روی این موضوع صحبت نموده و تشکیل حوزه‏ی ادبی شمال شرق را از ضرورت های مهم برای انکشاف و پایداری زبان و ادبیات عنوان کردند.

گلنور بهمن شاعر و نويسنده‏ي شناخته شده‏ي افغانستان، تخار را از خاستگاه هاي اصلي زبان پارسي دري دانسته اضافه كرد كه گذشته و امروز تخار نشان دهنده‏ي آن است كه اين سرزمين مهد علم، فرهنگ و ادبيات بوده و بايد به اين داشته هاي بزرگ افتخار نمود. وی گفت : استعداد های فراوانی در این حوزه وجود دارد که می شود روی آن ها حساب کرد و به آینده‏ی روشنی به منظور پیشرفت در زمینه‏ی ادبیات امیدوار بود.

مجيب مهرداد و  محمد ياسين نگاه از پايه گزاران كاشانه‏ي نويسندگان افغانستان  نيز با صحبت روي كار ادبي و جريان ادبي تخار، آينده‏ي روشني را براي ادبيات جوان تخار پيشبيني نمودند. آنان نيز از همكاري والي تخار در قسمت چاپ و انتشار كتاب چشمه و چنار ( گزينه‏ي شعر امروز تخار ) به نيكي ياد آوري نموده و از ديگران نيز خواستند مثل والي تخار از حركت هاي ادبي فرهنگي اين ولايت پشتيباني نموده و در قسمت بارور شدن انديشه هاي بكر و تازه‏ي جوانان اين ديار همكاري جدي داشته باشند.

آنان با تاکید بر شکل‏گیری حوزه‏ی ادبی شمال شرق اضافه نمودند که مشترکات ادبی چهار ولایت شمال شرق افغانستان در گذشته و امروز نشان دهنده‏ی آن است که ما می توانیم در چند سال بعد این حوزه‏ی ادبی را به عنوان یکی از حوزه های ادبی مطرح افغانستان معرفی بداریم؛ چون در گذشته جز سه حوزه‏ی ادبی ( کابل، هرات و بلخ) کارهای ادبی در ولایات دیگر چندان قابل توجه نبوده است.

همه‏ی این موارد در همایش انتشار سه كتاب از نشاني بسترادبي -  فرهنگي درياچه با همكاري عبدالجبار تقوا، والي تخار، با حضور داشت شاعران و نويسندگان و ده ها تن از علاقه مندان ادبيات و فرهنگ در تخار تذکر داده شد که مورد استقبال و پذیرش زیاد قرار گرفت.

عبدالجبار تقوا،  والي تخار به عنوان يكي از حمايت كنندگان جدي فرهنگ و ادبيات چاپ و انتشار سه جلد كتاب را از نشاني بسترادبي -  فرهنگي درياچه در تخار براي همه نويسندگان و شاعران تبريك گفته و بر ادامه‏ي حمايت و پشتيباني اش از اين گونه برنامه ها تاكيد نمود.

جنرال شاه جهان نوري فرمانده امنيه‏ي ولايت تخار نیز با اظهار خوشحالي از چاپ و انتشار اين كتاب ها به فرهنگيان و شاعران تخار وعده‏ي هرگونه همكاري را سپرده خاطر نشان ساخت كه نه به عنوان يك نظامي؛ بلكه به عنوان عضو فرهنگيان در كنار شان خواهد بود.

عبدالله رسولی مسوول مرکزاجتماعی میدیوتیک کندز که در برگزاری این همایش با شاعران و نویسندگان تخار همکاری کرده بود نیز با پشتیبانی از طرح تشکیل حوزه‏ی ادبی شمال شرق گفت : مرکز اجتماعی میدیوتیک کندز در این موضوع همکار دایمی و همیشگی همه شاعران و نویسندگان خواهد بود و در هر جهت آنان را یاری خواهد رسانید.  

بخش دوم اين همايش به خوانش شعر اختصاص داشت كه زيوري ويژه، عصمت الله قرباني، شهير داريوش، الفت ملزم، غلام سرور نعيمي، عبدالقيوم ناصري، عبدالقدير حيران، نورالعین، عتيق الله ساحل، رامين ملزم، كتايون احمدي، مجيب مهرداد، گلنور بهمن، بكتاش روش، محمد شفيع ايثار و محمد جواد هجري با دكلمه اشعار شان بر زيبايي محفل افزودند.

از چندین سال بدین سو در پهلوی سایر کار ها و برنامه های ادبی – فرهنگی در تخار اینک دو مجموعه‏ی شعر از شاعران تخار و یک مجموعه‏ی داستان از سوی بستر ادبی – فرهنگی دریاچه به همكاري مالي عبدالجبار تقوا، والي تخار به چاپ رسیده است. بسترادبی- فرهنگی دریاچه یگانه مرکزی است که روی روند ادبیات جوان در تخار کار می نماید و از چهار سال به این طرف با تدویر برنامه های گونه گون و چاپ و انتشار کتاب ها و نشریات ادبی تلاش نموده است جوانان زیادی را گرد هم آورد. قبل بر اين نيز يك مجموعه‏ي داستاني از عبدالحسيب شريفي و يك مجموعه‏ي شعر از عصمت الله قرباني از آدرس اين نهاد ادبي- فرهنگي به چاپ رسيده بود.

طرح شکل‏گیری حوزه‏ی ادبی شمال شرق در حالی مطرح می شود که شاعران و نویسندگان این چهار ولایت برای کار جدی در این زمینه آماده هستند و می خواهند با تشکیل این حوزه‏ی ادبی با آفرینش های جدید جریان تازه‏ای از کارها و برنامه ها ادبی- فرهنگی را، راه اندازی نمایند.


March 30th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها